ŁADOWANIE

Wpisz by wyszukać

Walentynki 2019 – restauracje, podróże i prawdziwa miłość

Udostępnij

Święto miłości czy święto zakupów? Z roku na rok zaciera się różnica. Wydatki Polaków związane z Walentynkami wzrosły o 56% w ciągu zaledwie trzech lat, jak podaje raport „Love Index” przygotowany przez Mastercard.

„Mastercard Love Index” to suma zakupów dokonanych między 11 a 14 lutego i opłaconych kartą kredytową, debetową i prepaid. Tegoroczne wyniki pokazują, że coraz chętniej sprawiamy swojej drugiej połowie walentynkowe upominki – w porównaniu do 2016 roku, o 56% chętniej. Przy tym aż 88% transakcji zostało zrealizowanych przez Internet.

Najczęstszym zakupem są kwiaty (wzrost o 137%), które wydają się być jednak zaledwie dodatkiem do głównej niespodzianki. O 56% wzrosła liczba transakcji w restauracjach, a o 92% – liczba płatności za bilety na pociąg czy samolot. To jednak nic w porównaniu z Grekami, których wydatki na romantyczne, walentynkowe kolacje zwiększyły się o bagatela 639%. Czesi natomiast wybierają podróże, wydając na ten cel o 665% więcej niż jeszcze w 2016 roku.

Walentynki tylko dla młodych?

Z kolei badanie „Barometr Providenta” wykazuje, że przeciętny Polak przeznacza na walentynkowe prezenty 90 zł. Co ciekawe, sposób obchodzenia tego święta i związane z nim wydatki różnią się w zależności od regionu.

Najbardziej romantyczni są mieszkańcy województwa lubuskiego – 49% z nich deklaruje, że w walentynki wyznaje miłość bliskiej osobie, a najpopularniejszym upominkiem są słodycze. Według „Barometru Providenta” wrocławianie stawiają na samodzielnie przygotowane kolacje, a w województwie zachodniopomorskim chadza się do kina. Większą hojnością wykazać się mają mężczyźni, których średnie wydatki na Walentynki to w tym roku ok. 100 zł.

Jednak wciąż ok. 60% badanych nie obchodzi tego święta. Dlaczego? Okazuje się, że zdecydowana większość uznaje je za święto osób młodych, jako ideę stworzoną przede wszystkim dla osób poniżej 25. roku życia. Podobna grupa mówi, że miłość celebruje na co dzień i nie jest do tego potrzebne specjalne święto. Około 19 procent twierdzi również, że nie jest to święto polskie, dlatego nie ma ochoty go celebrować – mówi Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska.

Wierzymy w prawdziwą miłość

Można by pomyśleć, że w Walentynkach chodzi wyłącznie o prezenty i pieniądze. Inne podejście pokazuje badanie „Jak kochają Polacy”, przeprowadzone na zlecenie serwisu Sympatia.pl przez ARC Rynek i Opinia.

To pierwsze od niemal 15 lat tego typu badanie. – Nietuzinkowość tych badań polega też na tym, że miłość to bardzo duże wyzwanie dla badaczy, bo zawiera w sobie wiele wątków. Interesowało nas wiele zagadnień: jak Polacy rozumieją miłość w związku intymnym, czy są romantykami, co jest dla nich ważne w budowaniu trwałego i szczęśliwego związku, ale też jak sobie radzą z problemami i kryzysami. Byliśmy ciekawi jak płeć, wiek, czy orientacja seksualna, stan cywilny czy miejsce zamieszkania wpływają na te kwestie – mówi socjolog Julita Czarnecka, merytoryczny opiekun projektu.

Co wynika z przeprowadzonych ankiet? Dla Polaków miłość partnerska (75%) jest ważniejsza niż miłość do dzieci (44%). 77% badanych wierzy w prawdziwą miłość i doświadcza jej każdego dnia. Dla 9 na 10 ankietowanych miłość nadaje sens życiu. Duch Walentynek nie utonął więc jeszcze w wyciągach z kart kredytowych.

Tagi:
Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *