ŁADOWANIE

Wpisz by wyszukać

Samochody elektryczne wzbudzają coraz większe pożądanie

Udostępnij

O przyszłości elektromobilności i szczególnej roli Volkswagena w rozwoju tego wielkiego przedsięwzięcia rozmawiamy z Łukaszem Zadwornym, dyrektorem marki Volkswagen w Polsce.

Artykuł opublikowano w magazynie Businessman.pl nr 05-06/2018

Volkswagen rozpoczyna właśnie największy projekt w swojej historii, na którego finiszu stoi osiągnięcie pozycji światowego lidera elektromobilności. Jak dokładnie wygląda ta strategia w liczbach i harmonogramie czasowym?

Samochody elektryczne Volkswagen - wywiad Łukasz Zadworny - magazyn Businessman, Businessman.plSamochody elektryczne oraz hybrydowe dostępne są w ofercie Volkswagena od kilku lat. Dziś oferujemy naszym klientom elektrycznego e-Golfa i e-up!-a oraz Golfa i Passata w wersjach GTE (hybrydy plug-in). Już pod koniec przyszłego roku cenniki uzupełni samochód elektryczny nowej generacji, który otworzy nowy rozdział w historii Volkswagena. W rozwój elektromobilności marka zainwestuje w ciągu pięciu najbliższych lat około cztery miliardy euro. Pierwszym efektem tych prac będzie rodzina modeli I.D. Powstała ona na nowej platformie konstrukcyjnej, zaprojektowanej tylko i wyłącznie do produkcji samochodów elektrycznych. Do 2025 roku w ramach marki Volkswagen będziemy oferować ponad 20 samochodów elektrycznych nowej generacji. Jak dotąd zaprezentowanych zostało czterech członków tej nowej rodziny. Są to modele I.D., I.D. CROZZ, I.D. BUZZ i I.D. VIZZION. Model I.D. będzie kosztował tyle, ile Golf z silnikiem wysokoprężnym o porównywalnej mocy. Chcemy w ten sposób sprawić, aby elektromobilność stała się powszechnie dostępna. Oczekujemy, że udział samochodów elektrycznych w rynku nowych aut w 2025 roku wyniesie około 20 procent. Marka Volkswagen będzie już w tym czasie produkować milion samochodów elektrycznych rocznie.

Jak ważna z punktu widzenia Volkswagena będzie wtedy elektromobilność?

W 2017 roku dostarczyliśmy klientom na świecie 6,23 mln pojazdów i ustanowiliśmy swój kolejny rekord sprzedaży. Dzięki samochodom dopasowanym idealnie do potrzeb klientów w różnych rejonach świata zwiększyliśmy udział w rynku w wielu kluczowych regionach. Samochody elektryczne wzbudzają coraz większe pożądanie. W 2025 będą stanowiły około 20 procent całkowitej sprzedaży marki. Oznacza to jednak, że nawet wtedy na drogi dalej będzie wyjeżdżać kilka milionów Volkswagenów z silnikami spalinowymi. Nie możemy zapomnieć o ich rozwoju, dlatego marka przeznaczy na ten cel do 2022 roku 3,5 mld euro.

Aktualnie najszybciej rozwijającym się segmentem rynku są SUV-y. Silniki wysokoprężne w takich autach czy w dużych limuzynach będą odgrywały ważną rolę jeszcze przez długie lata. Ważne, aby były to silniki oszczędne, przyjazne środowisku i portfelowi. Takie silniki będzie oferował Volkswagen, aby klienci mogli nadal wybierać samochody zgodne z ich potrzebami. Elektryczny model nowej generacji – I.D. – pewnie kiedyś zastąpi Golfa, tak jak Golf zastąpił Garbusa, niemniej w najbliższych latach kompaktowy, elektryczny I.D. i Golf ósmej generacji ze spalinowymi silnikami będą oferowane równolegle na rynku. Oba auta będą wyznaczały standardy w swoich klasach.

Debiutujący już w przyszłym roku model I.D. można potraktować jako kompakt nowej ery. To szansa dla Volkswagena na redefinicję całej swojej filozofii.

Kompaktowy model I.D. będzie pierwszym elektrycznym autem Volkswagena nowej generacji. Przygotowania do rozpoczęcia produkcji są bardzo zaawansowane. Zamówienia na auto rozpoczniemy zbierać już w przyszłym roku, w salonach samochód dostępny będzie w 2020 roku. Auto zewnętrznymi wymiarami przypomina Golfa, niemniej w środku oferuje więcej przestrzeni niż Passat. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu nowej platformy konstrukcyjnej. I.D. w znaczącym stopniu rozwiąże problemy trapiące dzisiejsze samochody elektryczne: będzie dysponował zasięgiem sięgającym nawet 600 km, podczas gdy jego akumulator będzie można naładować do 80 proc. w nieco ponad pół godziny. Wszystko to będzie oferował przy cenie na poziomie Golfa z silnikiem wysokoprężnym o porównywalnych osiągach. Równie ważne będą niskie koszty eksploatacji. Przejechanie dziś 100 km autem elektrycznym jest ponad trzykrotnie tańsze w porównaniu z pokonaniem tego samego odcinka samochodem z silnikiem benzynowym. Ponadto niemal czterokrotnie tańsze są przeglądy serwisowe. A dynamiki jazdy, komfortu podróży i ciszy panującej we wnętrzu nie można porównać z żadnym modelem z silnikiem spalinowym.

Na rynku będzie towarzyszyła mu współczesna, elektryczna interpretacja kolejnej z ikon Volkswagena – van osobowy zapowiadany przez concept car I.D. BUZZ.

I.D. BUZZ nawiązuje swoim wyglądem do tradycji marki, do legendarnego Bullika, i łączy ją z elektryzującą przyszłością. Samochód ma zaskakująco obszerne wnętrze. Baterie umieszczono w podłodze, między osiami, dzięki czemu środek ciężkości jest bardzo nisko. Napęd na cztery koła jest realizowany za pomocą dwóch silników o mocy systemowej wynoszącej 374 KM. Jeden silnik elektryczny znajduje się przy przedniej osi, drugi – przy tylnej.

I.D. BUZZ potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w około 5 sekund, jego prędkość maksymalna jest ograniczona do 160 km/h. Samochód zaprezentowaliśmy podczas tegorocznego Poznań Motor Show. Auto nieustannie skupiało wokół siebie tłum oglądających. 15-osobowa kapituła konkursu Motor Show Awards przyznała I.D. BUZZ-owi tytuł „Motoryzacja Jutra”. W pełni zgadzam się z kapitułą.

Volkswagen przedstawił także swoją wizję elektromobilności klasy wyższej, która może być szczególnie interesująca dla czytelników Businessmana. To model ID Vizzion, który – choć bardzo futurystyczny – zapowiada konkretne rozwiązania, które znajdują się w seryjnych modelach marki już na przestrzeni najbliższych lat.

I.D. VIZZION to najmłodszy model z rodziny I.D., po raz pierwszy zaprezentowany podczas tegorocznego salonu samochodowego w Genewie. To awangardowa limuzyna nowej generacji. Auto również wyposażono w dwa silniki: jeden odpowiada za napęd przedniej osi, drugi tylnej. Wspólnie rozpędzają tę dużą limuzynę do pierwszych 100 km/h w 6,2 sekundy. Bateria o pojemności 111 kWh zapewnia zasięg 665 km. I.D. VIZZION w salonach pojawi się w 2022 roku. Kilka lat później zyska pełna autonomię.

W przedstawionym samochodzie uwagę zwraca brak kierownicy, pedałów i klasycznej deski rozdzielczej. Porusza się on autonomicznie dzięki współdziałającym ze sobą laserowym skanerom, czujnikom ultradźwiękowym krótkiego i dalekiego zasięgu, czujnikom radarowym oraz kamerom. Kabinę skonstruowano według zasady open space i zaplanowano tak, by zarówno na krótkich trasach pokonywanych na co dzień, jak i podczas dalszych podróży, pasażerowie mogli jeszcze intensywniej korzystać ze znajdujących się w niej udogodnień. Prawdziwy i wirtualny świat połączono w jedność. Komunikacja z samochodem będzie się odbywała za pomocą rozszerzonej rzeczywistości. Samochód stanie się wirtualnym asystentem podróżnych zdolnym do uczenia się i empatycznego reagowania.

I.D. VIZZION pokazuje, jak fascynujące będą samochody. Będą to auta znacznie mniej obciążające środowisko, oszczędniejsze i bezpieczniejsze niż te, które znamy dzisiaj. Dzięki autonomicznej jeździe samochody staną się dostępne dla nowych użytkowników. A wszystko to zdarzy się wcześniej niż można by dziś przypuszczać: najpóźniej w połowie przyszłej dekady.

I, co istotne, mimo tak zaawansowanej technologii, Volkswagen wciąż będzie oferował samochody milionom ludzi, nie tylko milionerom.

Jaka jest Pana ocena potencjału polskiego rynku elektromobilności? Jakie czynniki będą przemawiały za wzrostem zainteresowania samochodami elektrycznymi w Polsce w najbliższych latach?

Polski rynek samochodów elektrycznych jest wciąż w początkowej fazie rozwoju. Wierzę, że ustawa o elektromobilności przyczyni się do jego rozkwitu. Kluczową kwestią jest budowa infrastruktury do ładowania baterii. Zadeklarowana przez rząd liczba 6 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych do 2020 roku jest na pewno ważnym punktem. Warto z pewnością pomyśleć o dalszych zachętach podatkowych.

Tagi
Poprzedni artykuł

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *