ŁADOWANIE

Wpisz by wyszukać

Polacy kochają elektronikę

Udostępnij

Czekają nas premiery kolejnych inteligentnych urządzeń domowych, zarządzanych poprzez smartfony. A także rozwój systemów do wirtualnej oraz rozszerzonej rzeczywistości – zapowiada TOMASZ WAWSZCZYK, dyrektor działu zakupu sieci Saturn.

Tomasz Wawszyk Polacy kochają elektronikę - Businessman.plNowe gadżety, nowe funkcje, nowe trendy… rynek sprzętu elektronicznego szybko się rozwija. Jak w ostatnich latach zmieniło się po­dejście Polaków do sprzętu RTV i AGD? Czego oczekują od nowych modeli?

Polacy chętnie kupują duże i małe AGD, nowe telewizory, komputery, gadżety. Cykl życia produktów znacznie się skrócił – po nowy sprzęt sięgamy ze względu na bardziej zaawansowane funkcje czy nowocześniejszy wygląd, mimo że dotychcza­sowe urządzenie nadal jest sprawne. Polski ry­nek jest jednym z najtańszych pod względem średniej ceny sprzętu. Wynika to m.in. z faktu, że jesteśmy największym w Europie produ­centem dużego AGD. Dlatego niezależnie od wysokości domowego budżetu możemy ku­pić dobrej jakości urządzenie w dobrej cenie. I tego właśnie oczekują klienci – rozsądnej ceny oraz jakości.

Marka sprzętu też jest dla nas ważna?

To kolejny czynnik wpływający na decyzję o zakupie danego modelu. Są marki pierwsze­go wyboru i te, które zna bardziej świadomy klient. Można zauważyć również rosnące za­interesowanie kosztami eksploatacji – klienci coraz częściej pytają o produkty energoosz­czędne z niskim zużyciem wody czy prądu, interesują się tym, jaką klasę energooszczęd­ności ma dany model. Jednak na tle krajów zachodnich, które kładą duży nacisk na ekolo­giczną edukację społeczeństwa, widać, że Po­lacy nie traktują tego typu cech priorytetowo.

Na co jeszcze zwracamy uwagę, wybierając nowy sprzęt?

Na modne funkcje czy nowatorski design. Tego poszukują przede wszystkim młodsi konsumenci i są w stanie zapłacić za to więcej. Związany z tym jest wzrost zainteresowania produktami z segmentu premium, oferują­cymi nie tylko wysoką jakość, ale również unikalne rozwiązania technologiczne. Klienci są coraz bardziej świadomi nowych technolo­gii i otwarci na innowacje, które wpływają na komfort korzystania z nowych urządzeń. Co­raz większą popularnością cieszą się sprzęty, którymi można sterować za pomocą specjal­nych aplikacji mobilnych. Dzięki nim możemy np. włączyć lub wyłączyć dane urządzenie lub w przypadku awarii szybko ją zdiagnozować. Takie udoskonalenia znajdziemy już w niektó­rych modelach pralek, telewizorów czy nawet ekspresów do kawy.

“Ludzie potrzebują sprzętu, który będzie dla nich wsparciem w tym nowym, zdrowszym stylu życia.”

A design?

Liczy się coraz bardziej, widać, że funkcje to już nie wszystko. Początkowo obserwowaliśmy ten trend przede wszystkim w małym i dużym AGD, czyli sprzęcie, który jest dobierany pod kątem stylu czy koloru do mebli kuchennych. Ale obecnie nowoczesne wzornictwo sprawia, że elektronika staje się już pełnoprawnym desi­gnerskim elementem wyposażenia wnętrz.

Tomasz Wawszyk Polacy kochają elektronikę - Businessman.plSprzęt elektroniczny odpowiada za dużą część wydatków Polaków. Po jakie urządzenia naj­chętniej sięgają klienci Saturna?

Niesłabnącym zainteresowaniem cieszy się użytkowy sprzęt AGD – lodówki, piekarniki czy pralki. Także sprzęt RTV. Są to urządzenia stano­wiące elementarne wyposażenie domu. Coraz większą popularność zdobywają też nowe tech­nologie – tablety, smartfony oraz różnorodne gadżety – elektroniczne deskorolki, drony, zegarki spor­towe. Lepsze zarobki i stabilniejsza sytuacja gospodarcza sprawiają, że chętniej wydajemy pieniądze na nasze pasje i czas wolny. Interesu­jemy się nowinkami technicznymi, nie boimy się używać nowych sprzętów czy funkcji. Co ważne, na rynku jest coraz więcej gadżetów elektronicznych, które z niszowych produktów, pierwotnie przeznaczonych dla wąskiej grupy klientów i stworzonych do konkretnych zadań, stają się urządzeniami dla mas i służą głównie rozrywce. Tak było np. z dronami.

Początkowo używało ich wojsko…

Obecnie może je kupić każdy. Są modele prze­znaczone dla dzieci i dla dorosłych, do zabawy, do rozwijania pasji np. fotografii, dla klientów z większym i mniejszym budżetem. Praktycznie w każdym naszym sklepie widzimy rosnące zainteresowanie tym segmentem.

Działy z nowymi technologiami są odwiedzane nie tylko przez ludzi młodych, ale również przez osoby starsze.

Można zauważyć, jak zmiana stylu życia Polaków odbija się w ich preferencjach zaku­powych. Społeczeństwo bardziej dba o siebie, uprawiając sport oraz stosując różnorodne diety. Dlatego ludzie potrzebują sprzętu, któ­ry będzie dla nich wsparciem w tym nowym, zdrowszym stylu życia. Nie dziwi więc wzrost zainteresowania chociażby słuchawkami z blu­etooth’em lub smart-watchami, które mierzą tętno, liczbę spalonych kalorii czy pokonany dystans. Na fali jest także mały sprzęt AGD, ułatwiający zdrowe odżywia­nie, jak np. sokowirówki, koktajlery czy urządze­nia do gotowania na parze.

“Cykl życia produktów znacznie się skrócił. Sięgamy po nowy sprzęt, mimo że dotychczasowe urządzenie nadal jest sprawne.”

Coraz więcej klientów przenosi swoje zakupy do Internetu. W branży elektroniki użytkowej daje się to odczuć?

Mimo iż od kilku lat pojawiają się opinie przewidujące upadek tradycyjnego kanału zakupów na rzecz sklepów online, stacjonar­ne markety mają się dobrze. Ale oczywiście nie można nie zauważyć rosnącego zainte­resowania zakupami w sieci. Ważne jest, aby dostosowywać się do oczekiwań klientów i ich potrzeb. Bo jedni wolą szukać nowych pro­duktów i zamawiać je z domu, ale spora część klientów ceni sobie fizyczny kontakt z produk­tami i poradę sprzedawcy. W branży elektroni­ki użytkowej jest tak samo.

Dlatego osią naszych działań jest model omni­channel. Chcąc umożliwić wybór najbardziej dogodnej formy zakupów, inwestujemy zarów­no w sklepy stacjonarne, w mniejszych i więk­szych miastach, jak i w sklep internetowy. Od lat jesteśmy liderem rynku elektroniki użytkowej w Polsce, m.in. dlatego, że śledzimy i wdrażamy światowe trendy dotyczące różnorodnych kanałów sprze­daży oraz obsługi.

Jakie trendy zdominują elektronikę użytkową w roku 2017?

Z pewnością czekają nas premiery kolejnych in­teligentnych urządzeń zarządzanych za pomocą smartfonów. Po zegarkach i telewizorach przyszła pora na lodówki i kuchenki w wersji smart. Coraz więcej produktów będzie współpracować z tech­nologiami inteligentnego domu, dzięki czemu będziemy mogli sterować nimi za pomocą urzą­dzeń mobilnych. Co więcej, nowe urządzenia smart poinformują nas o tym, że np. potrawa, która znajduje się w piekarniku, osiągnęła już odpowiednią temperaturę. Albo o tym, że nasze pranie się skończyło. Takie funkcje będą coraz powszechniej stosowane w kolejnych modelach. Jest to związane z rozwojem internetu rzeczy, czyli koncepcji, zgodnie z którą otaczające nas urządzenia mogą bezpośrednio lub pośrednio gromadzić, przetwarzać i wymieniać dane za po­średnictwem sieci komputerowej. Analitycy firmy Gartner szacują, że do 2018 roku do sieci może być podłączonych nawet 6 mld urządzeń.

Czego jeszcze możemy się spodziewać?Tomasz Wawszyk Polacy kochają elektronikę - Businessman.pl

Rozwoju wirtualnej oraz rozszerzonej rzeczywi­stości. Już w tym roku ogromnym zaintereso­waniem klientów cieszą się okulary wirtualnej rzeczywistości firm Samsung oraz Sony. W naj­bliższym czasie czeka nas premiera nowych gogli HoloLens od Microsoftu. Kolejne miesiące i lata to będzie czas systemów łączących świat wygenerowany komputerowo ze światem rze­czywistym. Systemy te będą wykorzystywane zarówno do zabawy i rozrywki, jak i do pracy.

Wielkimi krokami zbliża się Boże Narodzenie. Jakie prezenty elektroniczne będą w tym roku na topie wśród klientów Saturna?

Z pewnością dużym zainteresowaniem będą się cieszyć wspomniane okulary wirtualnej rzeczywistości – Samsung Gear VR oraz Sony PlayStation VR. Staną się prawdziwym best­sellerem tego sezonu. Kolejnym świątecznym hitem będą najnowsze smartfony, z iPhone­’em na czele. Od kilku sezonów obserwujemy również dużą popularność ekspresów kapsuł­kowych, które dostępne są w różnych wersjach kolorystycznych oraz ciekawych designerskich kształtach.

Poza tym prezentami, które od lat cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem, są oczywiście urządzenia mobilne, gry komputerowe, filmy oraz płyty z muzyką.

Jakie tytuły będą miały największe wzięcie?

Spodziewamy się, że w tym roku z półek szybko znikną tegoroczne premiery – najnowsza od­słona najpopularniejszej futbolowej rozgrywki „FIFA 17”, „Battlefield 1”, „Call of Duty: Infinite Warfare” oraz „Watch Dogs 2”. Wśród filmów Blu-Ray 3D, które mogą stać się tegoroczny­mi hitami prezentowymi, są „Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy”, „Legion Samobójców” oraz kolejna część przygód Jasona Bourne’a. Płyty muzyczne, które z pewnością znajdą się pod niejedną świąteczną choinką, to Metalli­ca „Hardwired…To Self Destruct”, najnowsza, wydana po dłuższej przerwie płyta Stinga „57th and 9th”, a polskich artystów: „Tamta Dziew­czyna” Sylwii Grzeszczak, „Czarna Madonna” Organka, „Forever Child” Agnieszki Chylińskiej oraz T.Love „T.Love”.

A z droższych gadżetów?

Spodziewamy się dużego zainteresowania elek­tronicznymi deskorolkami czy smart-watchami. A że nadal lubimy sobie sprawiać prezenty rodzinne, dużą popularnością będą się cieszyły również telewizory.

“Nowoczesne wzornictwo sprawia, że elektronika staje się obecnie pełnoprawnym designerskim elementem wyposażenia wnętrz.”

Rozmawiał: Marek Jaślan

Tagi:

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *