ŁADOWANIE

Wpisz by wyszukać

Ekologiczne stylizacje w biznesie

Biznes z każdej strony Po godzinach Sylwetka

Ekologiczne stylizacje w biznesie

Udostępnij
Ekologiczne stylizacje w biznesie

Czy słyszałeś o czymś takim jak „ekologiczna moda”? Pomimo, iż brzmi dosyć enigmatycznie, to sformułowanie staje się coraz bardziej popularne w świecie mody biznesowej. Ekologiczne stylizacje to odpowiedź na stałą eksploatację środowiska naturalnego w procesie produkcji ubrań. Idąc do sklepu po kolejne stylizacje rzadko zastanawiamy się nad ich powstawaniem i wpływem na otoczenie.
Jaka jest zatem świadomość biznesmenów w świecie mody? Z jakiego powodu warto postawić na ubrania „ekologiczne”? Na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć w dzisiejszym, jakże ważnym artykule. Zachęcam Was do lektury!

Ekologia

 

„Ekologiczne stylizacje w modzie”? Słowo wstępu

Mówi się, że jest to świat moralistyczny, mówi się o różnych stylach życia i sposobach myślenia. Jednakże klienci na całym świecie są coraz bardziej świadomi i zainteresowani tym, jaki wpływ ma cały łańcuch dostaw odzieży na nasze środowisko. Chociaż jeszcze do dzisiaj istnieje skromne wynagrodzenie oraz złe warunki pracy dla pracowników fabryk z tzw. „szarej strefy” przy produkcji tańszych ubrań to przemysł odzieżowy już od końca XX wieku pracuje nad zmianą sposobu postrzegania tej branży, przede wszystkim przez ludzi, którzy widzą go jako lekkomyślną konsumpcję.

Eko moda przybiera różne formy

Koncentruje się na korzystaniu z ekologicznych tkanin, materiałów pochodzenia wtórnego, z odzysku, wielokrotnego użytku oraz ograniczaniu stosowania szkodliwych chemikaliów. Moda „eko” jest więc oparta na ekologicznych, najczęściej lokalnych uprawach, rezygnacji ze szkodliwych barwników, rozważnym zarządzaniu zasobami, dążeniem do zminimalizowania skażenia wody, ograniczeniem odpadów.
Materiały ekologiczne to materiały pochodzenia naturalnego, jak bambus, len, konopie lub bawełna organiczna, przy uprawie których nie stosuje się środków chemicznych. Natomiast materiały pochodzenia wtórnego to materiały otrzymywane w wyniku recyklingu, jak na przykład poliester zrobiony z przetworzonych butelek plastikowych czy wełna.

Materiały ekologiczne

Na co zwrócić uwagę kupując ekologiczne ubrania?

To takie proste! Okazuje się jednak, że nie dla każdego. Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na materiał, z jakiego wykonane jest ubranie. Warto wybierać ubrania z materiałów naturalnych takich jak len, bawełna organiczna, czy bambus. Produkcja materiałów takich jak bawełna, wełna i tworzywa sztuczne niesie ze sobą ogromne zanieczyszczenie środowiska. Należy zwrócić uwagę także na miejsce produkcji. Ubrania produkowane lokalnie to ograniczenie wyzysku w fabrykach odzieżowych trzeciego świata i uniknięcie zanieczyszczeń związanych z transportem.

Oznaczenia ekologiczne – jak szukać?

Po pierwsze – certyfikaty! Nic nie daje większej wiarygodności niż one. Jeśli chcemy mieć pewność, że kupowana przez nas odzież jest ekologiczna musimy sprawdzić czy posiada wymagane certyfikaty. Wybierajmy te organizacje, które działają w oparciu o przejrzyste kryteria i zasady gry. Transparentność przede wszystkim. Najważniejszy certyfikat to GOTS – Global Organic Textile Standard. Jest to certyfikat najbardziej rygorystyczny – aby go otrzymać ubranie musi być wyprodukowane z minimum 95% włókien ekologicznych. Oprócz tego weryfikuje wszystkich partnerów z łańcucha produkcji. Dzięki temu mamy pewność, że produkt jest wykonany z poszanowaniem środowiska. Pozostałe certyfikaty, które warto zapamiętać to m.in. Fair Trade, GRS (Globalny Standard Recyklingu), EcoLabel, IFOAM (Międzynarodową Federację Rolnictwa Ekologicznego).

Bawełna

Ekologiczne trendy wśród projektantów mody i w biznesie

Zrównoważony rozwój jest bardzo ważnym elementem w kreowaniu wizerunku marki. Obecnie każdy projektant czy sieciówka chce być z tym hasłem kojarzony. Gwarantuje to nie tylko korzystny PR, ale również proponowanie wyższych cen w zamian za modową odpowiedzialność. Zaczynamy dostrzegać niebezpieczeństwa jakie niesie za sobą fast fashion. Projektanci (m.in. Stella McCartney, Armani, Vivienne Westwood) chcąc sprostać wymaganiom klientów, oferują ekologiczną i ciekawą modę. Niektórzy zmieniają lokalizację swoich fabryk, tak by ograniczyć emisję spalin, inni tworzą swoje kolekcje w taki sposób, aby zredukować do minimum odpady z tkanin.

Dlaczego warto inwestować w ekologiczne rozwiązania? – podparte najnowszymi badaniami

Możemy zauważyć jak bardzo w ostatnim czasie wielkie korporacje czy małe firmy pracują nad wzmocnieniem swojego zaangażowania i pozycji w sferze ekologii. Modę na eko zapoczątkował między innymi „świat celebrycki”. Coraz częściej widzimy osoby nam znane ze świata telewizji, radia czy kina, które opowiadają się po stronie ekologii. Eko modę promują także celebryci – prawdziwi influencerzy naszych czasów. To wszystko ma swoje odzwierciedlenie w badaniach naukowych przeprowadzonych przez Instytut Gallupa, w których aż 94% ankietowanych konsumentów zadeklarowało, że woli korzystać z usług, lub produktów firm, które dbają o środowisko. Z mojego punktu widzenia, to zdecydowanie wystarczające i wyczerpujące temat „Dlaczego warto”.

Ekologia-w-biznesie

Świadomość biznesmenów w świecie mody

Do tej pory żyłam przekonaniem, że kwestia mody i ekologicznego spojrzenia na nią wcale nie znajduje się w interesie inwestorów. Współpracując z biznesmenami zauważam, że jednak są tacy, którzy wyraźnie zaznaczają swoim wizerunkiem powagę sytuacji i sami na co dzień noszą ubrania tak zwane ekologiczne. Z tego właśnie powodu, prawdopodobne jest, że biznesmeni będą kłaść coraz większy nacisk na politykę, która wpłynie pozytywnie na długoterminowy dobrobyt naszej planety.
Moim zdaniem firmy, które angażują się w takie działania, odgrywają rolę lidera i mogą zdobyć silną przewagę w świecie biznesu.

Jednym z takich biznesmenów jest Daniel Kubach, dla którego mówienie publicznie o znaczeniu i wartościach, jakie daje rynek ekologicznego podejścia do życia i mody staje się coraz ważniejsze. Także dla klientów. Tacy biznesmeni mogą być również cenną platformą komunikacyjną, która w prowadzonych biznesach pomoże zbudować zaufanie konsumentów i wzmocnić wartość marki. Kształcenie konsumentów w tym zakresie pozwala im dokonać właściwych wyborów. W obecnym świecie świadomość wizerunku staje się coraz większa. To właśnie inwestorzy, akcjonariusze mają znaczną siłę w świecie biznesu i gospodarki. To oni dobrze znają tę stronę gospodarki, która przynosi korzyści dla świata w dłuższej perspektywie. Wprowadź zmianę w życie i zainwestuj w minimalizm. Niech to będzie Twoją innowacją.

Ekologiczne stylizacje Daniela Kubacha

Kilka praktycznych porad stylistki

1. Zawsze wyglądaj jak milion dolarów – Twój wizerunek jest wart więcej niż milion zapewnień.
2. Twoja sylwetka ma wyglądać zawsze atrakcyjnie!
3. Twój garnitur musi być ergonomiczny, tak wygodny żebyś miał ochotę go zakładać często. Niestety nie stanie się tak kiedy kupisz go słabej jakości. Postaw na lepszą jakość. Będziesz go nosił na co dzień. Nie możesz pozwolić sobie na niewygodę i brak klasy.
4. Kupując garnitur daj sobie czas.
5. Odwiedź kilka salonów.
6. Pamiętaj, że ten sam rozmiar w każdym salonie jest inny.
7. Zrób sobie zdjęcie w dobrym świetle i dopiero wtedy uznaj w którym czujesz się najlepiej.

Dobry biznesmen ma dobrze skrojony garnitur

Kiedy w ciągu kilku sekund usłyszysz komplementy na temat Twojego wyglądu – nie ufaj wtedy temu sprzedawcy. Dobry sprzedawca najpierw Ciebie obejrzy dokładnie, zanim skomentuje. Czy odpowiednio garnitur leży w ramionach i talii, z przodu, z tyłu i zwróci uwagę na szereg innych szczegółów. Korzystaj z poprawek krawieckich, gdyż każdy garnitur wymaga poprawek krawieckich, tak aby idealnie dopasować go do Twojej sylwetki. Garnitury są z podziałem na guziki: jeden, dwa, trzy i dwurzędowe. Uniwersalny jest ten na dwa guziki.

Dwurzędowy się mocno wyróżnia – jest idealny jeśli lubisz się wyróżnić. Dwurzędowe są zawsze modne, klasyczne i ponadczasowe.

Nowy wizerunek biznesmena niech będzie komfortowy i swobody

To czas wyzwolenia się spod modowego formalizmu na rzecz podkreślenia indywidualnych cech osobowości poprzez ubiór. Odpowiedzialny biznesmen w świecie mody to taki, który nie podąża ślepo za trendami, ale zakupów dokonuje świadomie i w przemyślany sposób. Stawia na użytkowość, wygodę i komfort. Duże znaczenie ma dla niego jakość odzieży, materiał, z którego jest ona wykonana oraz sposób jej produkcji. Konieczność ciągłych zakupów przysłania ważne kwestie naszego życia, na których powinien skupiony być biznesmen. Wierzę, że w przyszłości będzie się dużo stawiać na indywidualizm, etykę i transparentność.

Ekologiczny wizerunek biznesmena

Podsumowując trendy ekologiczne

Moda jest przemysłem w którym wyobraźnia twórców jest jedynym ograniczeniem. Kreatorzy nie raz przekraczali już granice dobrego smaku, wygody czy płci. Aby stworzyć coś interesującego i oryginalnego trzeba wymknąć się schematom i pójść o krok dalej. Funkcjonalność niejako wiąże się z ideą inteligentnej odzieży. Ale, jak wiadomo, piękno nie zawsze idzie w parze z użytecznością. Jednak ekologiczne ubrania coraz częściej idą w parze z doskonałą formą.

Jesteśmy świadkami zmiany w podejściu do mody i sposobie jej realizacji

Od ręcznego krawiectwa, przez użycie maszyn, aż po rozkwit nowych technologii. W oparciu o moje doświadczenie, jako stylistka w sektorze biznesowym, propaguję i polecam ekologiczne ubrania. Zachęcam, aby większość konsumentów była skłonna zapłacić więcej pieniędzy za mniejszą liczbę, ale wysokiej jakości, ekologicznych elementów odzieży. Zauważam jednak, że związek klientów z modą jest jeszcze dość emocjonalny i głęboko zakorzeniony, ale jaki wpływ wywrze na nich presja świata?

Moda

Minimalizm w świecie mody biznesowej staje się coraz bardziej ekscytujący

Daje poczucie satysfakcji, która zwiększa w wyraźny sposób produktywność biznesu. Podobnie jak stosowanie kompetencji biznesowych w ramach nowych obszarów rynku. W obszarze mody staje się nowym trendem i narzędziem biznesowym. Przedsiębiorcy mogą uzyskać większe zaufanie konsumentów swoim wiarygodnym wizerunkiem odgrywając większą rolę. Chociażby w procesach innowatorskich skupiających się na ludziach. Skupianie się nie tylko na rynku czy technologii ale na człowieku, sprawia, że potrzeby i aspiracje społeczeństwa znajdują się w samym sercu innowacji. Odkrywając ludzkie, skryte potrzeby i pragnienia emocjonalne mogą również pomóc w pokonywaniu barier związanych ze zmianami zachowania, które hamują popyt na ekologiczne ubrania.

Minimalizm ekologiczna moda

Duża zmiana jest konieczna, ale małymi krokami

Zastanów się. Być może zmiana wizerunku zewnętrznego pozwoli Ci również na otwarcie zupełnie nowych ścieżek w działaniach biznesowych? Zastanów się, jakie założenia stoją najczęściej u podstaw bieżących modeli biznesowych? Być może to zapewni Ci długoterminowy sukces w biznesie oraz znacząco przyczyni się do zrównoważonego rozwoju, a w przyszłości stanie się ważnym krokiem w biznesie. Nie bój się zmian. Zainwestuj w garderobę od Polskich producentów.

 

Regina Bukowska

Autor:

Regina Bukowska (Time for detox)

 

Tagi

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *