ŁADOWANIE

Wpisz by wyszukać

Biznes w wysokiej rozdzielczości

Udostępnij

Technologia 4K bardzo szybko znalazła uznanie w oczach konsumentów. Czy podobny sukces odniesie w zastosowaniach biznesowych?

W czasie mundialu furorę robiła reklama z Iwanem, rosyjskim oligarchą opływającym w luk­susy. Jedyne, czego mu brakuje, to możliwość oglądania meczów w formacie 4K. Ten spot prawdopodobnie za­chęci wielu Polaków nie tylko do korzystania z platformy telewizyjnej pokazującej spotka­nia Mistrzostw Świata 2018 w ultrawysokiej rozdzielczości (Ultra HD), ale przede wszyst­kim do zakupu nowego telewizora. Wszystko wskazuje na to, że w ciągu kilku najbliższych lat odbiorniki kupione na początku dekady będą wymieniane na modele obsługujące 4K. Czy boom na tę technologię nastąpi także w świecie biznesu?

Rozdzielczość 44, biznes, grafika, reklama, technologia, ekran - Businessman.pl, magazyn BusinessmanZaryzykuję stwierdzenie, że część pro­duktów 4K szybciej przyjmie się na rynku biznesowym niż konsumenckim. Wyższa roz­dzielczość będzie bardziej użyteczna w pracy aniżeli w domowej rozrywce. Mam tutaj na myśli przede wszystkim profesjonale ekrany, również w wersji interaktywnej, a także pro­jektory – mówi Iwona Prozorowicz, Product Manager Visual Business Solutions, Action S.A.

Nie ulega wątpliwości, że wzrost popular­ności i dostępności produktów obsługujących rozdzielczość UltraHD sprawi, że przedsiębior­cy dostrzegą walory standardu i zaczną z nie­go powszechnie korzystać. Według danych ResearchAndMarkets w 2017 roku globalne przychody w segmencie produktów 4K osiąg-nęły poziom 35,95 mld dolarów. Natomiast w 2023 roku dostawcy mają zainkasować z tego tytułu 119,21 mld dolarów, co oznacza, że w latach 2017-2023 skumulowany roczny wskaźnik wzrostu wyniesie 22 proc.

Rynek 4K notuje znaczące wzrosty rok do roku. Zauważamy, że coraz mniejsze firmy interesują się tą grupą produktów. Wynika to z zarówno zwiększającej się świadomo­ści klientów, jak i niższego progu „wejścia” – Maciej Materna, Visual Solutions Product Manager CEE, Sharp Electronics Europe.

4K dla grafika

Jak na razie najbardziej popularnym standardem w świecie obrazu jest Full HD, oferujący rozdzielczość 1920×1080 pikseli. Ale jego prymat powoli dobiega końca, a najbliższa przyszłość należeć będzie właśnie do technologii 4K. Jej zastosowanie pozwala uzyskać czterokrotnie wyższą rozdzielczość aniżeli w przypadku Full HD. Warto zaznaczyć, że nowy standard dostępny jest w dwóch opcjach: Ultra HD 4K (3840×2160 pikseli) oraz DCI 4K (4096×3112 pikseli).

Zalety nowej technologii zdążyli już docenić kibice piłkarscy. Niemniej producenci sprzętu chcą wejść z większym impetem na rynek odbiorców biznesowych, kierując swoją ofertę do grafików komputerowych i projek­tantów CAD. Jednak o ile konsumenci pod­czas zakupów często ulegają emocjom, o tyle klienci biznesowi są pragmatyczni. Przedsię­biorcy zanim inwestują w nowe rozwiązanie, niemal zawsze zadają pytanie – na ile nowinka technologiczna pomoże zaoszczędzić czas lub pieniądze? Czy monitory 4K są rzeczywiście wymarzonym narzędziem do retuszu foto­grafii, montażu wideo bądź przygotowania publikacji do druku?

Rozdzielczość 4K jest bardzo przyjazna dla grafików i projektantów. Szczególnie ważna jest powierzchnia robocza, której zawsze bra­kuje. Coraz większa rozdzielczość aparatów fotograficznych, nie wspominając o rysunkach CAD, wymusza zastosowanie nowoczesnych monitorów dysponujących wysokimi rozdziel­czościami. Można śmiało założyć, że grafik czy projektant nie będzie tęsknił za monito­rem HD. – przekonuje Wojciech Kosek, Field Sales Engineer Central South East Europe, NEC Display Solutions Europe GmbH.

Są to argumenty, z którymi trudno pole­mizować. Już samo oglądanie obrazu wideo w skali 1:1 jest dużym ułatwieniem ze wzglę­du na liczbę szczegółów wyświetlanych na ekranie. Dodatkową wartość stanowi obszar roboczy na pulpicie, dzięki czemu użytkownik nie musi ciągle przewijać obrazu w górę lub dół. Na pierwszy rzut oka wydaje się to być mało istotne udogodnienie, ale w przypadku osób spędzających wiele godzin przy monito­rze liczy się każdy detal usprawniający pracę.

Reklama w ultrawysokiej rozdzielczości

Konsumenci codzienne bombardowani są setkami informacji o produktach i usługach. Ludzka percepcja jest ograniczona i wiele ko­munikatów umyka naszej uwadze. Dlatego też firmy coraz częściej sięgają po bardziej wysublimowane narzędzia promocji, takie jak np. digital signage. Cyfrowe nośniki za­czynają wypierać ze sklepów kartonowe stan­dy. Migające obrazki atakują konsumentów w galeriach handlowych, obiektach sporto­wych, miejscach użyteczności publicznej. Przedsiębiorcy coraz częściej próbują w ten sposób dotrzeć do klientów z ofertą promocji, zainteresować ich nową usługą lub przekazać ważną informację.

Rozdzielczość 44, biznes, grafika, reklama, technologia, ekran - Businessman.pl, magazyn Businessman– Technologia wyświetlania obrazu w roz­dzielczości 4K mocniej przykuwa uwagę klienta. Ekrany 4K w przestrzeni miejskiej lub centrum handlowym są nowym rozwiązaniem, a więc mamy tu do czynienia z efektem świeżości. Po drugie, jakość oferowanego obrazu jest o wiele wyższa niż w przypadku HD, co jest widoczne na pierwszy rzut oka – tłumaczy Mikołaj Bobiński – Head of Sales, Enterprise Channel Samsung.

Specjaliści przyznają, że 4K sprawdza się przede wszystkim w przypadku budowy ścian wideo. Duża powierzchnia wyświetlania obrazu naturalnie wymusza zastosowanie wyższych rozdzielczości w celu zachowania wysokiej jakości przekazu.

– To zdecydowanie najszersze pole wy­korzystania rozdzielczości 4K. W przypad­ku mniejszych monitorów rozdzielczość ta sprawdza się przede wszystkim w miejscach, gdzie nośniki umieszczone są bezpośrednio przy kliencie, szczególnie te większe od 65 cali – dodaje Wojciech Kosek.

Jednym z ciekawszych przykładów wyko­rzystania 4K w systemach digital signage są informacje zapisane mniejszą czcionką. Im bliżej ekranu znajduje się użytkownik, tym bardziej stają się one użyteczne.

Niedoskonałości obrazu HD w porówna­niu do 4K mają znaczenie przy odległościach oglądania treści poniżej 1 metra. Im więcej szczegółów, drobnych liter czy detali, tym większa jest przewaga obrazu 4K, który jest nośnikiem bogatszych treści – wyjaśnia Mi­kołaj Bobiński.

Technologia 4K wzbudza rosnące zaintere­sowanie wśród dużych sieci handlowych czy instytucji finansowych, masowo uruchamia­jących w swoich placówkach cyfrowe nośniki reklamy. Wynika to z oczekiwań klientów, którzy mają coraz wyższe wymagania wobec jakości wyświetlanego obrazu. Eksperci od marketingu nie mają wątpliwości, że digital signage oraz standard 4K w najbliższych la­tach są na siebie skazane.

Tagi:
Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *