Businessman

22-08-2017 businessman.pl patronuje

Facebook

Lifestyle

VICTORINOX – historia sukcesu kultowego szwajcarskiego scyzoryka

Victorinox to znana na całym świecie szwajcarska marka o ponad 130-letniej tradycji. Na przestrzeni lat zmieniły się zarówno potrzeby klienta, jak i technologia produkcji. Niezmienne pozostały jednak kluczowe wartości, które leżą u podstaw filozofii Victorinox: jakość, funkcjonalność, innowacyjność i ikoniczne wzornictwo.

Najsłynniejszym produktem marki jest legendarny szwajcarski scyzoryk („Swiss Army Knife”). Na przestrzeni lat powstał jednak szereg nowych grup produktowych dostępnych pod szyldem Victorinox. Dziś portfolio marki uzupełniają m.in. zegarki oraz torby i akcesoria podróżne, które można obejrzeć w pierwszym oficjalnym showroomie w Warszawie.

Jak to się zaczęło?
W 1884 roku Karl Elsener, syn lokalnego kapelusznika, założył w Ibach w Szwajcarii niewielki, rodzinny warsztat produkujący noże. Z jego inicjatywy został także założony Szwajcarski Związek Producentów Noży, a już w 1891 roku nastąpiła pierwsza dostawa noży żołnierskich dla Armii Szwajcarskiej. Spowodowało to znaczne zwiększenie produkcji oraz umożliwiło stworzenie nowych miejsc pracy w okolicy dotąd słabo uprzemysłowionej. W sporym stopniu powstrzymało to też emigrację biednej ludności rolniczej kantonu Schwyz do innych krajów. Warto bowiem wspomnieć, że w zamożnej dziś Szwajcarii żyło się wówczas bardzo skromnie.
W 1897 „Nóż oficerski” („Offiziersmesser”) został oficjalnie zarejestrowany i opatentowany. Oprócz dużego i małego ostrza posiadał także śrubokręt, otwieracz do puszek, korkociąg oraz szydło.
Z biegiem lat do funkcji tych dołączały coraz to nowe narzędzia. Dziś największy seryjnie produkowany model - „Swiss Champ” - składa się z 64 części i posiada 33 funkcje ważąc jedynie 85g. Nie jest to już zwykły scyzoryk, lecz wielofunkcyjny zestaw narzędzi.
W roku 1909, z okazji 25-lecia firmy, swój flagowy produkt postanowiono oznakować inkrustowanym godłem Szwajcarii, odróżniając w ten sposób oryginalny produkt od licznych imitacji. W ten sposób narodziła się ikona – słynny szwajcarski scyzoryk, który na przestrzeni lat stał się jednym
z najlepiej rozpoznawalnych produktów na świecie. W tym samym roku zmarła matka założyciela firmy, Victoria. Dla uczczenia jej pamięci, jej imię uczyniono oficjalną nazwą firmy.
Okres I Wojny Światowej okazał się kolejnym przełomem. Czasy te charakteryzowały się z jednej strony trudnościami z zaopatrzeniem surowcowym, z drugiej jednak – zwiększonymi zamówieniami od armii i rosnącym popytem krajowym będącym wynikiem dużych ograniczeń importowych. Fabryka noży w Ibach znacznie wzmocniła wówczas swoją pozycję na rynku. Już w 1921 roku do produkcji wprowadzono wysokiej klasy stal szlachetną. Wtedy właśnie do imienia VICTORIA dodano symbol INOX, będący międzynarodowym oznaczeniem stali nierdzewnej. Z połączenia obu wyrazów powstała dzisiejsza nazwa marki – VICTORINOX.
W roku 1931 syn założyciela fabryki, Karl Elsener II, zlecił budowę pierwszej w pełni elektrycznej hartowni na świecie, co znacznie przyspieszyło rozwój firmy. W latach 40. scyzoryki Victorinox stały się szczególnie popularne wśród amerykańskich żołnierzy stacjonujących w Europie, którzy masowo je kupowali i zabierali do domów. To dzięki nim scyzoryki Victorinox zyskały miano „Szwajcarskich Noży Oficerskich”.
Obecnie firma należy do niezależnej fundacji rodziny Elsenerów, na czele której stoi nazwany zgodnie z rodzinną tradycją Carl Elsener IV. Założenie rodzinnej fundacji miało na celu zabezpieczenie przyszłości przedsiębiorstwa – zyskano bowiem pewność, że firma nie trafi na giełdę. Część dochodów firmy przekazywana jest także na cele charytatywne.
Innowacyjność od pokoleń była mocną stroną Elsenerów. Większość maszyn
i urządzeń produkcyjnych jest własnym wynalazkiem firmy. Dziś fabryka Victorinox w Ibach to najpotężniejsze przedsiębiorstwo w regionie oraz jedna z największych fabryk noży w całej Europie - w fabryce powstaje około 120 tys. noży i scyzoryków dziennie, z czego aż 90% przeznaczone jest na eksport. Produkty Victorinox, rozpoznawane i sprzedawane obecnie na całym świecie, stały się synonimem szwajcarskiej jakości i precyzji.
Co więcej, ochrona przed coraz liczniejszymi podróbkami wymagała wspólnych działań
z największym szwajcarskim konkurentem - firmą Wenger. Wspólnie wywalczono sądowy zakaz umieszczania szwajcarskiego godła państwowego – krzyża i tarczy - na nożach produkowanych przez zagraniczne przedsiębiorstwa. Zacieśniająca się współpraca z Wengerem ostatecznie doprowadziła do wchłonięcia tej marki w struktury Victorinox.

Legendarny „Swiss Army Knife”
Warto wspomnieć o roli kultowego szwajcarskiego scyzoryka w kulturze popularnej. Był on nieodłącznym towarzyszem bohatera kultowego serialu - Angusa MacGyvera. Niemal w każdym odcinku ratował go z opresji, udowadniając swoje niezrównane wartości użytkowe. Trudno więc stwierdzić, czy to MacGyver stworzył legendę scyzoryka, czy może odwrotnie…? Jedno jest pewne – wizerunek głównego bohatera z rolką taśmy klejącej i scyzorykiem Victorinox w ręku na wiele lat ukształtował postrzeganie „Szwajcarskiego Noża Oficerskiego” i jego pozycję w kulturze masowej.
Dziś scyzoryk Victorinox znajduje się w zbiorach prestiżowego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku (MoMA), a także na wyposażeniu astronautów NASA. Scyzoryk Victorinox szczególnie przydatny okazał się dla astronauty Chrisa Hadfielda, który otworzył nim zablokowany właz do Sojuza na nieistniejącej już stacji kosmicznej Mir. Swoją przygodę ze szwajcarskim scyzorykiem podsumował później słowami: „Nigdy nie opuszczaj planety bez niego”. Dziś natomiast scyzoryka Victorinox używa główny bohater filmu pt. „Marsjanin”. Fanami szwajcarskiego scyzoryka od lat są też najważniejsi politycy świata – m.in. prezydent George H.W. Bush, który osobiście odwiedził fabrykę Victorinox i swój wymarzony model złożył własnoręcznie.

Nie tylko scyzoryki
Victorinox to jednak nie tylko scyzoryki i świetnej jakości noże kuchenne. Na bazie wieloletnich doświadczeń opracowane zostały nowe kategorie produktowe. Na przestrzeni lat
i w oparciu o niezawodność swojego sztandarowego produktu, firma poszerzyła swoją ofertę m.in. o zegarki, torby i akcesoria podróżne, odzież i perfumy (dostępne na wybranych rynkach). Wiele produktów marki, m.in. scyzoryki, noże kuchenne i część kolekcji bagaży, obejmuje międzynarodowa wieczysta gwarancja.

Victorinox na świecie
Victorinox jest globalną marką, której siedziba główna mieści się w miejscowości Ibach-Schwyz w Szwajcarii. Marka rozwinęła sieć przedstawicielstw na całym świecie, m.in. w Polsce, Brazylii, Chinach, Indiach, Japonii, Meksyku oraz USA/Kanadzie. Łącznie Victorinox zatrudnia ponad 2000 pracowników.
Firma Victorinox Poland Sp. z o.o., będąca spółką-córką Victorinox AG, została założona w 1993 roku jako jedno z pierwszych oficjalnych przedstawicielstw na świecie i jedyne przedstawicielstwo w Europie.
W 2015 roku w Warszawie powstał pierwszy showroom marki w Polsce, gdzie zgromadzone zostały wszystkie kategorie produktowe dostępne pod szyldem Victorinox.

artykuły powiązane

Hostel po tuningu

Mają łączyć ogień z wodą: wrażenie luksusu i efektownego designu jak w pięciogwiazdkowym hotelu z niską ceną budżetowego hostelu dla backpackerów.

Wiecej

Kultura biznesu

Lao wai – ten zwrot usłyszy pewnie każdy, kto zawita do Chin, bez względu na to, czy przyjechał zwiedzać, czy robić interesy.

Wiecej

Turystyka hi-tech

Podróżowanie to jedna z ostatnich czynności, 
która kojarzy się z wychylaniem nosa spoza wirtualnej rzeczywistości. Ale to tylko pozory: technologie 
ostro wkraczają w świat globtroterów.

Wiecej

Ulokowani są wygrani

Dzień debiutu giełdowego firmy Jimmy Choo powinni świętować wszyscy scenarzyści. Modna marka obuwia zawdzięcza popularność wyłącznie serialowi „Seks w wielkim mieście” – i mogłaby być wzorem product placement. Firmy na całym świecie uważają tę metodę reklamowania swoich produktów za priorytetową.

Wiecej